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Discussion Starter #1
On the road, it's immediately obvious what advances this platform offers - ride comfort and refinement. The engine feels smooth and strong, and it never becomes too intrusive. It's mated to a five-speed manual that slides silkily through the gate, giving easy access to decent performance - the 0-60mph dash takes nine seconds.

Punchy enough to test the capable chassis, the 2.0 unit is well mannered, but otherwise unexciting. Still, the 3 is a breeze to drive, with well weighted controls and prompt responses. Initial impressions also suggest it rides well. With a softer set-up than the 6 (and the current Focus, for that matter), the emphasis is more on comfort. Don't get us wrong, the 3 is very competent, but the steering does not offer the incisive turn-in or flat cornering attitude of the 6.

While it has its faults, the Mazda is a big step forward from the unloved 323. Expect aggressive pricing and generous kit. A saloon will follow, too (see our spy shots in Issue 767) - designed to tackle the SEAT Toledo and VW Bora, it may even get the 164bhp 2.3-litre unit.

www.autoexpress.co.uk
 

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What is "a saloon"?

I find it interesting that the 3 is to be LESS sporty than the Focus. I figured Ford was turning Mazda into a sports brand.
 

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Great Report Ahura

Can't wait to read about more details... :D
 

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Your welcome. I have nothing better to do at work. :)
 

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Discussion Starter #9
A German test (My German is very bad..... I always get bad grades for it..)










Platz da für Mazda! Der alte Schlachtruf ist aktueller denn je. Während fast allen Marken die Zulassungszahlen davonschrumpfen, fährt Mazda von Januar bis Juli ein Plus von 18 Prozent ein.

Mehr noch: Jetzt ist auch Platz da im Mazda. Der 3 wuchs gegenüber Vorfahr 323 F um 17 Zentimeter auf stolze 4,42 Meter – und fährt damit eigentlich in einer anderen Klasse. Was auf den ersten Blick im Innenraum aber nicht unbedingt auffällt, ein Test wird's später zentimetergenau zeigen. Dennoch ahnen wir lachende Gesichter in Leverkusen. Denn Sie können ab 25. Oktober endlich beginnen, bis 3 zu zählen.

Und das geht so: Einsteigen und den Fahrersitz justieren (Beifahrer hat weder Höhenverstellung noch Rückenstütze, auch kein Schubfach unterm Sitz). Nach dem Schlüsseldreh summt die Maschine hörbar sportlich los, das präzise Fünfganggetriebe mach Lust auf mehr (Automatik gibt es vorerst nur im 1.6), das wie immer straffe Fahrwerk hat nichts dagegen.

Die Plattform der nächsten Focus-Generation (Mazda gehört ja zu einem Drittel Ford) ist prima auf die 1,3 Tonnen abgestimmt. Abrollgeräusche kommen nur auf schlechter Fahrbahn durch, in Kurven benimmt sich der Dreier wie die Besten der Klasse: völlig problemlos. Geht der Steuermann mal zu schnell in die Kurve, bremst DSC den Wagen fürsorglich ein. Fehlt DSC (Comfort 1.4, Comfort 1.6 plus 520 Euro), dann meldet das Fahrwerk gutmütigen Heckschwenk an. Zum Korrigieren bleibt allemal Zeit, wobei die Lenkungen keinen fühlbaren Unterschied zeigen. Denn im 1.6 steckt eine herkömmliche Servo-Unterstützung, im 2.0 eine elektrohydraulische.

Der Mazda3 Sport zielt in die Golf-Klasse. Der neue Golf V zieht mit 4,20 Metern den deutlich Kürzeren, kann aber preislich fast mithalten (15.220 Euro). Mit 14.990 Euro soll die neue Mazda-Zugnummer beginnen, dafür gibt es den 1,4-Liter-Benziner mit 80 PS, der auch schon die Nummer 2 antreibt. Das Basismodell stand aber noch nicht für Probefahrten bereit, es warteten der 1.6 (77 kW/105 PS) und der 2.0 mit 110 kW/150 PS.

Zu Recht schätzt Mazda-Chef Klaus Tarlatt, dass fast die Hälfte aller Kunden den 1.6er wählen wird. Der neue Motor ist drehfreudig, gleichzeitig elastisch. Er regelt erst bei 6600 Touren ab, lässt sich aber auch im Fünften durch die Stadt bummeln.

Ein alter Bekannter aus dem großen 6 ist der heiße Zweiliter mit 150 PS (sogar die Batterie hat Luftkühlung). Er macht dem Namen "Sport" alle Ehre, wenngleich die 45 Mehr-PS zunächst zurückhaltend auftreten. Erst wenn es gegen 200 geht, spielt das Spitzenmodell seine Stärken aus.

Die es natürlich auch innerlich besitzt. So hat der 2.0 Top serienmäßig Diebstahlsicherung, Xenonlicht, 17-Zoll-Alus, Licht und Wischer mit Einschaltsensoren sowie Klimaautomatik. ABS-Bremse, sechs Airbags und Radio sind natürlich in allen 3 drin. Diesel lassen noch bis April auf sich warten. Dann sollen die beiden 1.6er mit 90 und 110 PS aber auch einen Partikelfilter haben. Kein Problem, die Aggregate stammen ja vom Peugeot-Konzern.
 

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I can't wait to take one for a test drive.
 

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New road test found

Here is the link

http://www.channel4.com/apps26/4car/jsp/main.jsp?lnk=231_2&page=1&reviewid=821

A good review but the car looks much better than the reviews it's getting. Hopefully the US will get different tires to eliminate the road noise.

I know the car is a joint venture with Ford, but are these engines built by Ford, or will the new focus get other engines. I don't want to buy anything that Ford has touched.
 

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Well, they start with a Ford block. But everything on top of that is Mazda.

Why wouldn't you want a Ford engine though. Ford cars fall apart - Ford engines last FOREVER.
 

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There was four pages long test drive report in Finnish car magazine (Tekniikan Maailma 15/03) last week. it's difficult to transfer it here but I will try to tell the topics. There was also couple of new pictures from same cars as seen here before (register plates: lev me 308 & lev me 318) but because of I don't have a scanner it's difficult to share them :cry: One of those cars was with 1.6 bensin motor and one was 2.0 bensin.

The test drive was made in France. Shortly, Mazda3 was quite good improvement from 323 as like Mazda6 was from 626. The handling,
quality of materials, etc was all okay. The magazine gave grade 9 (1-10 scale) with small reservations. There was some extra noise when driving
in rouch roads and in "pointy holes" made somekind of crunchy noises.
Hopefully you understood what I meant :?

In Finland there will be three standard of equipments (like with Mazda6):

Classic
-15" wheels
-remote controlled locking
-manual air conditioning
-radio

Elegance
-electrical windows also in back (classic only in front)
-better adjustments in driver seat
-drivecontrol system (you can see consuption, average speed etc)
-16" wheels
-automatic controlled air conditioning
-fog lamps

GT (available only with 2.0 motor, 2.3 not available in Europe?)
-sensor in windscreen which can detect is there raining
-17" wheels
-some sporty equipments(?) (spoiler etc)

Some equipments can be missed but those was listed in the magazine.


There was no price information yet, it has been promised at end of this month (September).
 
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